Az Európai Bizottság nem emel kifogást ellene, ha Magyarország a kormányzati terveknek megfelelően 21 helyett már 18 éves kortól lehetővé teszi a C kategóriás vezetői engedély megszerzését. A hazai közúti fuvarozói ágazat versenyképességét erősítő jogszabály-módosítás 2016. január elsejétől hatályba léphet.
A tehergépkocsi-vezetői engedély megszerzésének életkori határát 2013-ban uniós irányelv alapján kellett 21 évre felemelni. A kormány 2015 júliusában döntött a logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről. E lépések egyikeként a fejlesztési tárca felülvizsgálta a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban. Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár a tervezett szabálymódosításról szeptemberben előzetes bizottsági állásfoglalást kért Violeta Bulc közlekedésért felelős biztostól.
A biztos a napokban beérkezett válaszlevelében kifejti, hogy az egymásnak némileg ellentmondó irányelvi rendelkezések miatt a jogi helyzet nem egyértelmű. A tagállamok jelenleg is eltérően alkalmazzák a minimális korhatárra vonatkozó követelményt. Az Európai Bizottság a hivatásos gépkocsivezetők sokhelyütt tapasztalható hiánya miatt a C kategóriában 18 éves, a D kategóriában 21 éves egységes minimális korhatár alkalmazását tervezi. A testület értelemszerűen a közösségi szándékokkal egybevágó magyar intézkedések meghozatalát sem ellenzi.
A kapcsolódó jogszabály-módosítás várhatóan a következő hetekben megjelenik. A leszállított korhatár a jövő év elején hatályba is lép. Az intézkedés összhangot teremt a vezetői engedély életkori határa és Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány megszerzésének szintén uniós szabályozáson alapuló feltételrendszere között. Az előírások egységesítésével megnőhet a kamionsofőr életpályát választók száma, és ezzel enyhülhet az ágazat fejlődési lehetőségeit visszafogó munkaerőhiány.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)