Határidőre újították fel a Gyoma–Békéscsaba vasútvonalat, melyet Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese, Homlok Zsolt, a kivitelező képviselője és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője adott át.
(A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. videója)
A több mint 32 kilométeres Gyoma–Békéscsaba szakasz két transzeurópai közlekedési folyosó része. Az Orient és a Rajna–Duna korridor a nyugat-európai országok és Európa dél-keleti régiója, a német és a román, bolgár, görög kikötők között biztosít összeköttetést.
A Budapest–Lőkösháza vasútfejlesztés részeként megvalósult Gyoma–Békéscsaba fejlesztéssel feloldhatóvá váltak a szakasz néhol akár 40-60 kilométer/órás sebességkorlátozásai. A korszerűsített pálya megengedett pályasebessége 160 kilométer/óra, amely teljes egészében az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) bevezetése után használható ki arra alkalmas, korszerű szerelvényekkel. A fejlesztéseknek köszönhetően a szakaszon 6–10 perc menetidő csökkenés érhető el. A 120-as vasútvonalon jelenleg folyamatban van a békéscsabai állomás átépítése, új elektronikus vasúti biztosítóberendezés kiépítése, az ETCS létesítése.
Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár kiemelte: „A Gyoma és Békéscsaba között megvalósult beruházás jelentősen javítja a Békés megyében élők közlekedési lehetőségeit. A korábbi és a jelenlegi fejlesztések eredményeként a vasútvonal Budapesttől Békéscsabáig teljes hosszban megújul. Az idén kezdődött uniós költségvetési időszak egyik nagy nyertese Magyarországon a vasút, a rendelkezésre álló források mintegy háromnegyede itt hasznosulhat majd. A Békés megye elszigeteltségét enyhítő közlekedési fejlesztések folytatódnak, a térség egyre könnyebben megközelíthetővé válik, közelebb kerül a fővároshoz, közelebb Nyugat-Európához is.”
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese elmondta: „A megújult szakasz nemcsak településeket és országokat köt össze, hanem a vasúttársaságot is közelebb viszi az utasok igényeihez. A versenyképes vasút feltétele ugyanis a kiváló vasúti pálya, a jól működő infrastruktúra. A most megvalósult pályafejlesztés a menetrend minden korábbinál pontosabb betartását segíti elérni.”
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hozzátette: „A 32,2 kilométer hosszú vasútvonal szakasz korszerűsítése 836 munkanap alatt, több mint 1000 fő bevonásával készült el. A közbeeső állomásokon, Csárdaszálláson, Mezőberényben, Muronyban biztonságos magasperonok épültek. Az esélyegyenlőség biztosítása érdekében a peronok akadálymentes aluljárókon keresztül közelíthetők meg. A vasútfejlesztésnek köszönhetően Csárdaszállás és Mezőberény felújított, míg Murony teljesen új állomásépületet kapott. Az állomási előterek átépítésével több mint 100 P+R és 76 B+R parkoló kialakítása is lehetővé vált”.
Homlok Zsolt, a konzorcium részéről hangsúlyozta: „A beruházás kivitelezési feladatait a BÉKÉS-2012 Konzorcium végezte el a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetésével, a Közgép Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. részvételével. A kivitelezésben kiemelt alapelvként kell, hogy működjön a minőségi szemlélet, a feladatorientált gondolkodás és együttműködés. Munkánk során figyelnünk kellett minden résztvevő elvárásaira és érdekeire, ebben a többszereplős, összetett feladatban sikerült egy tekintélyes projektet határidőre befejezni. A sikeres vállalkozás alapja a minőségi munka, a kiszámítható és eredményes gazdálkodás, az ésszerű, kiszámítható kockázatvállalás, ennek szellemében dolgoztunk a projekt megvalósításán.”
A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, 85% uniós és 15% hazai forrás felhasználásával, 38,9 milliárd forintból valósult meg.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. - MÁV Magyar Államvasutak Zrt.)