A számos egyéb elem mellett a vágányhálózat és a felsővezeték-rendszer átépítésére is kiterjedő fejlesztést 2016. június 9-én adták át. Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a korszerűsítés eredményeként megvalósultak a Murony és a megyeszékhely, így a Békéscsaba és Budapest közötti kétvágányú közlekedés feltételei.
Teljes rekonstrukción esett át Békéscsaba vasútállomás műemléki védettség alatt álló felvételi épülete, amelynek nemcsak belső tere, hanem külső környezete is impozáns látványt nyújt. A beruházás során átépítették a vasúti vágányhálózatot, a felsővezetéki rendszert, a térvilágítást, a kábelalépítményt, a villamos vontatási alállomást, új csapadékvíz-elvezető rendszert és 2,8 km hosszan zajvédő falat létesítettek.
Az állomáson magasperonok várják az utasokat, ezek megközelítésére a buszpályaudvari aluljáróval is összeköttetésben álló új gyalogos aluljáró épült. Az akadálymentes közlekedés érdekében 3 liftet telepítettek. Az állomási előtéren 184 P+R parkolót, 244 B+R tárolót és díszteret alakítottak ki, valamint új szervizutakat építettek. A 16 kamerás térfigyelő rendszer telepítésével javult a vagyonbiztonság.
Átépítették a Mokry utcai, a Pataky utcai, a Kereki úti és a Kétegyházi úti szintbeli útátjárót, az Orosházi úti felüljárót és a csatlakozó csomópontokat. A 4433. jelű út bevezető szakaszát új nyomvonalon alakították ki, átépült a Gyár utca és a Kereki út.
A Szerdahelyi utcai szintbeli útátjárót megszüntették, helyén új, közúti, gyalogos és kerékpáros forgalmat is átvezető aluljárót létesítettek. Az Ihász utcai gyalogos felüljáró átépítésével biztonságosabbá vált a gyalogosok közlekedése a két városrész között.
Az ünnepélyes átadáson Tasó László államtitkár elmondta: „A Modern Városok Program keretében Békéscsaba önkormányzatával kötött megállapodásban első helyen szerepel a megyeszékhely gyorsforgalmi kapcsolatát biztosító M44 megépítése. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. több mint 1000 milliárd forint becsült összértékben ír ki kivitelezői közbeszerzéseket 2016-ban. A június elsejéig már megjelent, mintegy 431 milliárd forintnyi felhívások közé tartozik az M44 legjobban előkészített, Tiszakürt–Kondoros közötti szakasza is. A tervezett ütemezés szerint még idén ősszel elindulhatnak az autóút további szakaszainak közbeszerzései is. A közúti beruházások fedezetét teljes egészében a hazai központi költségvetés biztosítja.”
Vantara Gyula, a térség országgyűlési képviselője hozzáfűzte: „A felújított vasútállomás a város építészeti arculatának ékköve lett. Külön öröm, hogy a beruházás során Békéscsaba két városrészének az összekötése is megvalósult. Köszönet mindenkinek, aki részt vett a fejlesztés megvalósításában.”
Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere hozzátette:„Hiánypótló volt ennek a csodálatosan sikerült beruházásnak a megvalósítása. A Modern Városok Program keretében további fejlesztések előtt állunk.”
Tokaji Róbert, a MÁV Zrt műszaki igazgatója kiemelte: „A viharsarki főváros megkapta azt az infrastruktúrát, amely kijárt már neki. Az ide érkezők itt, az új, gyönyörű állomáson ízelítőt kapnak Békéscsabából.”
Mayer András, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: „Egy komplex vasúti és közúti beruházás valósult meg. Modern, kényelmes, akadálymentes állomás várja a vasúton közlekedőket Békéscsabán. A szintbeli keresztezések átépítésével, az új felül- és aluljárók, turbó körforgalom kialakításával javult a közlekedésbiztonság. A megye első ferdekábeles hídjaként megépült Orosházi úti felüljáró révén dinamikusabbá vált a közlekedés.”
A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Csaba-2013 Konzorcium kivitelezésében valósult meg 34,9 milliárd forintból.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium; Kommunikációs Főosztály)