2015 stratégiai feladatai az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. számára az egybeolvadt társaság működésének konszolidációja, a járműállomány korszerűsítési programjának végrehajtása, a piacnyitásra való felkészülés folytatása – hangsúlyozta Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
A Volánok regionális átalakítása idén januárra az országban mindenütt lezárult, a 24 korábbi cég helyett 7 vállalat jött létre. Az átszervezés célja az volt, hogy méretgazdaságossági szempontból megfelelő társaságok kialakításával biztosítsa a költséghatékony működés feltételeit, növelje a szolgáltatók és szolgáltatásaik versenyképességét. A megyei Volánok összeolvadásával létrejött régiós közlekedési központok egyike, az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye menetrend szerinti autóbuszos helyközi közösségi közlekedési feladatait látja el.
Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a társaság vezetésével folytatott konzultáción jelezte, hogy a kormányzat a jövőben is nagymértékben támaszkodni kíván az állami tulajdonú autóbuszos szolgáltatók tevékenységére. A legsürgetőbb teendők közül kiemelte a menetrendek igényorientált kialakításával és a minőségi szint emelésével kapcsolatos feladatokat. Elmondta, hogy a 2017. évi piaci liberalizációra történő felkészülés érdekében egy széleskörű járműkorszerűsítési program előkészítése van folyamatban.
A Közlekedési Központ járműállományának átlagéletkora 14-15 év. A korábbi leánytársaságok 2010 és 2014 között 118 autóbuszt szereztek be összesen 4,8 milliárd forint értékben, döntő részben saját forrásból. A következő egy-két évben további mintegy 200 busz cseréjére, pótlására lenne szükség ahhoz, hogy a helyközi forgalomban használt járművek átlagéletkora 10 évre csökkenjen.
Az Észak-magyarországi Közlekedési Központról röviden
Az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. a Borsod, Hajdú és Szabolcs Volán általános jogutódja. A vállalat 3.200 főnek ad munkát, 20 autóbusz-állomást üzemeltet, a helyközi közlekedésben munkanapokon átlagosan 8.500 autóbuszjáratot indít, évente mintegy 80 millió utast szállít. A társaság 401 regionális és 17 országos autóbuszvonalon, 5442 kilométeres vonalhálózaton, átlagosan 967 autóbusszal végzi helyközi személyszállítási feladatait. Járatai a régió szinte minden települését érintik, a cég 458 helység közösségi közlekedési kapcsolatát vasúti összeköttetés hiányában egyedül biztosítja. A Közlekedési Központ hat városban (Balmazújvárosban, Hajdúszoboszlón, Kazincbarcikán, Nyíregyházán, Ózdon és Tiszaújvárosban) az önkormányzatok szerződéses partnereként a helyi közösségi közlekedési feladatok ellátásáról is gondoskodik.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)