Új nyomvonalon épült meg a 7,1 kilométer hosszú Mórahalom északi elkerülő út. A tehergépjárműveknek már nem kell a belvároson áthaladniuk, így az utolsó akadály is elhárult Mórahalom turisztikai központtá válása elől – mondta el Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár 2015. június 30-án.
Az 55 sz. másodrendű főút az országhatárral közel párhuzamosan haladva Szegedet köti össze a Dél-Dunántúllal. A főútról három ország határátkelőhelye is megközelíthető: a nagylaki (magyar-román), a röszkei, az ásotthalmi, a tompai, a hercegszántói (magyar-szerb) és az udvari (magyar-horvát). Az útvonal további jelentőségét adja, hogy a bajai Türr István híddal Magyarország legdélebbi állandó közúti átkelési lehetőségét biztosítja a Dunán.
Az útszakasz Szegedtől egészen a Bács-Kiskun megyei Mélykútig egyedül Mórahalom belterületét érintette. A fokozatosan növekvő forgalmi terhelés egyre inkább indokolttá tette a város tehermentesítését az átmenő forgalomtól és a káros környezeti hatásoktól. A 2x1 sávos elkerülő út megépítésével az 55 sz. főúton közel 60 kilométeren települési szakaszok érintése nélkül haladhatnak az autósok.
Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára elmondta: „2007 óta uniós forrásokból több mint 30 nagyváros és kistelepülés tehermentesítésére épült és épül mintegy 200 kilométernyi elkerülő út Magyarországon. A megvalósult és folyamatban lévő fejlesztések több mint 1,2 millió ember életkörülményeit javítják. A gyorsforgalmi hálózat fő célként előirányzott bővítésével a következő években számos további, tranzitforgalommal terhelt település kap majd elkerülőket.”
Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere hozzátette: „Egy 15 éves álom valósult meg az elkerülő út átadásával. A magyar kormány döntése megalapozta városunk fejlődésének következő 50 évét. Az 55. sz. főút korszerűsítése, ennek részeként az elkerülő út megépítése elősegíti Mórahalom gyógyközponti pozíciójának erősödését és az évi 500.000 fős nyaralóközönség további kényelmének biztosítását.”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója hozzáfűzte: „Mórahalom belterületén naponta több mint 7.000 jármű halad át, melynek várhatóan a 70 százaléka át fog terelődni az elkerülő útra. Az elkerülőn három körforgalmú csomópontot alakítottunk ki, a Vágói csatorna felett egy új 3 nyílású vasbeton hidat építettünk, létesítettünk 490 m zajárnyékoló falat és 9 ökológiai átjárót. A kivitelezés során 160.000 m3 földmű, 11.400 CKT (cementstabilizációs útalap) és 15.100 m3 épült.”
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában 85% uniós és 15% hazai forrás felhasználásával megvalósult kivitelezést a Colas Út Zrt. – Délút Kft. végezte nettó 4,63 milliárd forint értékben.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)