Megnyílt a forgalom előtt az új nyomvonalon megépült 5,8 kilométer hosszú, Miskolcot észak-északkelet irányból elkerülő út. A közlekedőknek már nem kell a belvároson áthaladniuk, így a piros lámpák és dugók miatti várakozás nélkül akár 20-30 perccel is csökkenhet a menetidejük – mondta el Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az ünnepélyes átadáson.
Az elkerülő út az M30 autópálya korábban kialakított csomópontja és a Miskolc Zsigmond utca csomópontja között halad. Az úton egy Sajó-híd és négy vasbeton híd épült. Az elkerülő elsőfokú árvízvédelmi gátként szolgál majd, teljes mértékű védelmet biztosít Arnót és Felsőzsolca részére is. A Csorba tó északi sarkától egészen a Sajóig egy 4500 m hosszú, 120-160 m széles árvízlevezető, mély árok, ún. vápa épült, amely elősegíti a kialakuló árvizek levezetését a folyóba.
A 2010-es árvíz egyik oka a nyugat-kelet irányú 3. sz. főút volt, ezért ennek áthelyezését az M30 körforgalomtól a Kis-Sajó hídig úgy oldották meg, hogy a megépítendő árok fölé egy 130 m nyílású hidat emeltek. Az árvíz megrongálta a Felsőzsolcai bekötőút nagy részét és az alatta levő kis nyílású hidat, ezért a bekötőutat is átépítették, alatta szintén egy nagy 130 m nyílású hidat létesítettek. Külön töltés védi majd a legmélyebb területet, az M30 alatti körforgalmat is, így a 26. sz. főút által bekerített terület teljes mértékben védett lesz az esetleges árvizektől.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta: „A Modern Városok Program keretében kötött megállapodás szerint 2018 tavaszáig megépül a Miskolc-Kassa gyorsforgalmi út magyarországi szakasza. A megyeszékhely közlekedési helyzetét további jelentős beruházások javítják, a következő években egyebek mellett megindul a Budapest-Hatvan-Miskolc-Nyíregyháza vasútvonal átfogó korszerűsítése is. A 70 milliárd forintos keretösszegű országos útfelújítási programban pedig 25 Borsod megyei útszakaszt hoz rendbe a közútkezelő összesen több mint 43 kilométeren, mintegy nettó 3,1 milliárd forintos kivitelezési költséggel.”
Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „A Miskolc északi elkerülő csökkenti a város környezeti terhelését, összeköti Miskolc északi és déli ipari parkját, és ellátja a környező települések számára különösen fontos árvízvédelmi feladatot is. ”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „Miskolc belterületén a 26. sz. főúton naponta 22.000 jármű halad át, várhatóan a forgalom 80 százaléka át fog terelődni az elkerülő útra. Az utóbbi 5 év alatt 105 baleset történt, elsősorban a belterületi részeken zebránál, jelzőlámpáknál. Az út megépítésével a balesetek száma is jelentősen lecsökken.”
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában 85% uniós és 15% hazai forrás felhasználásával megvalósult kivitelezést a KCC 2013 Konzorcium végezte nettó 13,9 milliárd forint értékben.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)