Újabb mérföldkőhöz érkezett a magyar vasúti személyszállítás fejlesztése: a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közösen beszerzett első FLIRT motorvonatait 2014. október 15-én, Budapesten adták át az utasforgalomnak. A MÁV-START négy járműve október 16-ától szállítja az utasokat, és heteken belül forgalomba áll a GYSEV három motorvonata is. A következő hónapokban folyamatosan bővülő flotta 2015 végére lesz teljes.
A MÁV-START és a GYSEV flottája az EU Kohéziós Alap társfinanszírozásával, nyílt, közös közbeszerzési eljárás keretében bővül. A svájci Stadler Bussnang AG a magyar nemzeti vasúttársaságnak 42, míg a társvasútnak 6 FLIRT-öt szállíthat.
Így a magyar vasúti közszolgáltatás színvonala jelentősen emelkedni fog, ahogy azt az utóbbi években a MÁV-START meglévő 60 FLIRT motorvonata és a GYSEV FLIRT-jei is bizonyították már.
A korszerű járművek kiemelkedő megbízhatóságuk mellett több tízmillió kilométert tettek meg, és csak a MÁV-START-nál mintegy 7 milliárd forint értékű villamos energiát takarítottak meg. Az utasok is elégedettek: az érintett vonalakon 6-12 százalékkal emelkedett a számuk.
„A kormány az idén kezdődő uniós költségvetési ciklusban 1000 milliárd forintot fordít a vasúti közlekedés korszerűsítésére. A fejlesztési tárca az idén kezdődött uniós ciklusban további motorvonat-beszerzéseket tervez a vasút versenyképességének fokozása érdekében” – hangsúlyozta Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
„Az energiatakarékos, 160 km/h végsebességű FLIRT-ök alacsonypadlós, akadálymentesített kialakításukkal, korszerű utastájékoztató rendszerükkel és wifi-s internet-szolgáltatásukkal teljes mértékben megfelelnek a 21. századi elővárosi vonatközlekedés követelményeinek” – fogalmazott beszédében Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
„Budapest elővárosában a járművek túlnyomó része lehet majd korszerű motorvonat, és így évente az utazások negyedét, mintegy 34 milliót tudunk modern járművekkel kiszolgálni” – emelte ki Zaránd György, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.
Hozzátette: az ország más területeire a FLIRT-öknek köszönhetően át lehet csoportosítani az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat.
„A most érkező járművek már nem csak a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, hanem a rendkívül forgalmas Győr–Sopron vonalon is szállíthatják az utazókat. Hatalmas előrelépés, hogy a Szombathely–Csorna szakasz jelenleg zajló villamosítása után, jövő februártól már itt is közlekedhetnek FLIRT-ök” – mondta az ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A MÁV-START új FLIRT-jei közül 8 a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonalon váltja ki az összes budapesti elővárosi forgalomban közlekedő, mozdony vontatta szerelvényt. 19 a Budapest–Veresegyház–Vác vonalon dolgozhat, 12 az esztergomi vonal közlekedését erősíti a pályafelújítás és villamosítás befejezését követően. Csúcsidőn kívül a szerelvények egy része Monorra és a Budapest–Vác–Szob vonalon is közlekedhet majd. A most forgalomba álló vonatok a vasútvállalat színvilágát tükröző, kék-szürke-sárga színű festést kaptak.
A fejlesztésnek a debreceni, nyíregyházi, füzesabonyi, miskolci, szentesi, kunszentmiklósi és lajosmizsei vasútvonal utazói is örülhetnek, az új motorvonatokkal kiváltott járművek a jövőben őket szállítják majd.
(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - GYSEV Zrt. - MÁV-START Zrt.)