Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Viktor Stromček, a szlovák Közlekedési és Építésügyi Minisztérium államtitkára kétoldalú találkozón tekintették át a határvonalat érintő közlekedési kapcsolatok fejlesztési terveit 2017. szeptember 14-én, Budapesten.

A felek egyeztettek az M15-ös gyorsforgalmi út négysávúsításának menetrendjéről. Az idén megkezdődő és 2020-ra befejeződő beruházásnak köszönhetően a két szomszédos főváros között teljes értékű autópálya-kapcsolat jön létre. Hasonló ütemezésben épül meg az új komáromi Duna-híd.

Az államtitkárok megállapodtak abban, hogy szakértői egyeztetéseket kezdenek az M2 határcsatlakozási pontjának kijelöléséről. A gyorsforgalmi út Budapest-Vác szakaszán már dolgoznak a kivitelezők, a folytatás előkészítése is zajlik.

Kép letöltéseFotó: Pongrácz Anita/NFM

Idén elkészül az M30 Tornyosnémeti-országhatár szakasza, 2018 elején megindulnak a munkálatok a Miskolcig még hiányzó közel 57 kilométeren. Az M35 és M4 párhuzamos fejlesztéseivel mindkét irányba kiegészül a borsodi megyeszékhely és Debrecen között már most teljes hosszban meglévő magas színvonalú közúti összeköttetés. A Lengyelország, Szlovákia és Magyarország keleti régióit egymással és a tengeri kikötőkkel összekapcsoló Via Carpatia útvonal hazai szakaszai a következő években így hiánytalanul kiépülnek.

A két ország vasúttársaságai korábban megállapodásra jutottak arról, hogy a decemberi menetrendváltásról járatokat közlekedtetnek Hegyeshalom-Rajka és Pozsony-Ligetfalu között. A tárgyalófelek támogatták a további egyeztetéseket a közvetlen Győr-Pozsony viszonylat újraindításának lehetőségéről. Javaslatként merült fel, hogy a két fővároson át Prágába tartó szerelvények a Keleti helyett a Nyugati Pályaudvarról induljanak, ezzel 15 perccel csökkenhetne a menetidő.

Kép letöltéseFotó: Pongrácz Anita/NFM

Az államtitkárok végül megállapodást írtak alá a közös államhatáron lévő közúti határhidak és határút-szakaszok üzemeltetéséről, fenntartásáról és rekonstrukciójáról. A közös tulajdonban levő határhidak üzemeltetési feladatai egyszerűbben láthatóak el, ha az egyik fél elvállalja egy híd teljes felügyeletét, míg egy másik, hasonló méretű híd fenntartásáról teljes egészében a másik ország gondoskodik. A közös határon futó utak felügyeletét pedig annak érdemes ellátnia, aki munkagépeivel könnyebben tudja megközelíteni az adott utat. Az eredetileg tíz éve létrejött megállapodás teljes megújítását az időközben megépült hidak kezelése, az eddigi tapasztalatok beépítése és a végrehajtás hatékonyságának elősegítése érdekében felmerült nagyszámú módosítási igény indokolta.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium; Kommunikációs Főosztály)