A magyar vasút 2010 után gyökeresen megváltozott, működési rendszere hosszú távon kiszámítható, tervezhető, fejlesztési irányai ismertek, biztatóak, van nemzeti közlekedési infrastruktúra fejlesztési stratégia, személyszállítási törvény - mondta Fónagy János, a vasutas tisztavató ünnepségégen a 67. vasutasnap budapesti központi ünnepségén.

Kiemelte, a vasúttársaságok 2020-ig szóló személyszállítási, 2026-ig érvényes pályaműködtetési közszolgáltatási szerződés alapján dolgoznak, a MÁV-csoport korábban 300 milliárd forint meghaladó adósságállománya 2016 végére az ötödére, 64 milliárd forintra csökkent.

Kép letöltéseFotó: MTI

A kormány az elmúlt időszakban úgy erősítette meg a vasúti közlekedés finanszírozási helyzetét, hogy 2010 óta munkabéke van, ami a nemrégiben megkötött három évre szóló bérmegállapodás alapján a jövőben is megőrizhető, a családok közlekedési rezsije nem növekedett, a közösségi közlekedés alaptarifái 2010 óta lényegében nem változtak - jelentette ki az államtitkár.

Fónagy János hangsúlyozta, hogy a kormány 2020-ig 1500 milliárd forinttal támogatja a vasút további fejlesztését. A projektlisták alapján a tervek szerint 900 kilométer vasútvonal korszerűsítését végzik el, mintegy 45 ezer férőhelyes új járműkapacitás lesz elérhető az évtized végéig.

Kép letöltéseFotó: MTI

Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretének mintegy kétharmada, hozzávetőleg 800 milliárd forint költhető el vasúti fejlesztésekre, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból elnyert 300 milliárd forint döntő hányada pedig 9 vasúti nagyprojektben valósul meg - emlékeztetett az államtitkár.

Részletezte, hogy folyamatosan zajlanak a szolgáltatás színvonalát emelő fejlesztések, a kivitelezők jövőre befejezik a dél-balatoni vasútvonal felújításának második ütemét, az esztergomi vonal villamosítását. Megkezdődik 2018-ban a Kelenföld-Százhalombatta vasúti rekonstrukcióban a Pusztaszabolcsig tartó szakasz építése, továbbá a Rákos-Hatvan vonalszakasz átfogó fejlesztése, 2019-ben pedig forgalomba állnak az emeletes szerelvények.

Kép letöltéseFotó: MTI

Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a 163 felavatott tisztet köszöntve kiemelte, hogy az idén 130 éves Baross Gábor Oktatási Központ folyamatosan megújul, szakmai tevékenységével a vasúttársaság munkaerő utánpótlását biztosítja.

(MTI)