Jövőre megépül az M35-ös autópálya görbeházi csomópontja, amely kimaradt a beruházásból - jelentette be hétfői debreceni sajtótájékoztatóján a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter.

Kósa Lajos emlékeztetett arra, hogy az M35-ösön Debrecen felől érkezők Görbeházánál nem tudnak Nyíregyháza felé menni, és ez fordítva is így van.

Kép letöltéseFotó: ME

Az erre szolgáló leágazásokat annak idején betervezték az autópálya építésébe, de az erre jutó 1,5 milliárd forintból a polgári pihenőparkot építették meg, amely gyakorlatilag üres, csak állagmegóvás folyik ott - mondta.

A kormány múlt szerdai döntése értelmében azonban felülvizsgálják a terveket, és jövőre megépítik a csomópontot, amely várhatóan mintegy kétmilliárd forintba kerül majd - tette hozzá a miniszter.

Kósa Lajos kiemelte: a szabvány szerint ha két autópálya keresztezi egymást - jelen esetben az M3-as és az M35-ös -, biztosítani kell, hogy minden irányból minden irányba lehessen kanyarodni.

Ennek jelenleg nem felel meg a görbeházi csomópont, holott, az M35-ös része a Lengyelországból a balkán felé vezető észak-déli európai korridornak - tette hozzá.

Kósa Lajos ismertette az országban összesen 2300 milliárd forintból megvalósuló közútfejlesztések Hajdú-Bihar megyét érintő, csaknem 290 milliárdos beruházási programját.

Kép letöltéseFotó: ME

Kiemelte: jövő év első negyedére elkészült az M35-ös autópálya Debrecent elkerülő szakasza a 4-es főút Hajdúszoboszló-Debrecen csomópontjától Mikepércsig, a repülőtéri összeköttetést is biztosító 481-es út csomópontjáig, majd jövő év végére egészen Berettyóújfaluig. A két ütem összesen 96-97 milliárd forintba kerül.

Hozzátette: az M35-os autópályának a 47-es úttól az országhatárig tartó szakasza, amely része lesz az M4-esnek, 2019 végére készül el, mintegy 131 milliárd forintos beruházással.

Kósa Lajos felsorolása szerint a 471-es út Hajdúsámsont elkerülő szakasza 19,4 milliárdért 2018 második fél évére készül el, 2020 végére pedig a Hajdúsámsont elkerülő szakasz is befejeződik.

A 10 milliárd forintos fejlesztés eredményeként a 471-es út Hajdúsámsontól 2x2 sávon éri el Debrecent - fűzte hozzá.

Beszámolója szerint felújítják és megerősítik a 48-as utat Debrecen és Nyírábrány, illetve az országhatár között mintegy 20 milliárd forintból, és megkezdődik az előkészítése a 47-es 2x2 sávos gyorsforgalmi úttá fejlesztésének a 47-es út és az M35-ös autópálya csomópontjától Hódmezővásárhelyig, amely 2022 végére valósul meg.

A nyírábrányi határátkelőnél kitérő út megépítésével választják szét a személy- és a teherforgalmat, és megépül a Vámospércset Nyírábránnyal összekötő kerékpárút is - jelezte a hajdú-bihari közútfejlesztéseket bemutató sajtótájékoztatóján Kósa Lajos.

Kép letöltéseFotó: ME

A tárca nélküli miniszter kérdésre válaszolva kitért a debreceni főpályaudvar (intermodális központ) beruházásával kapcsolatos kormánydöntésre is.

Megerősítette: megvizsgálják, csökkenthető-e a beruházás teljes költsége, illetve abból mennyit tud átvállalni a debreceni önkormányzat úgy, hogy az megtérüljön számára a főpályaudvarhoz kapcsolódó új irodaházak bérbeadásából.

Korábban több megyei jogú város tervezte intermodális központ létrehozását a Modern városok program keretében. Ezek közül Kaposváron már megkezdődött a beruházás, Debrecenben folyik az előkészítés, míg más települések - például Miskolc, Zalaegerszeg, Eger - jelezték, más beruházásra szeretnék átcsoportosítani a korábban erre a célra biztosított forrásokat. Ezek vizsgálata jelenleg is tart - mondta Kósa Lajos Debrecenben.

(MTI)