„Ezeknek a szolgáltatóknak a működése egy ország stabilitása, a lakosság ellátása szempontjából stratégiai jelentőségű” – mondta Fónagy János az M1 Summa című műsorában.

A nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár kifejtette, hogy 2010 előtt csak az energetikai cégeken keresztül több ezer milliárd extraprofitot vittek ki hazánkból. Az állam újbóli megjelenése például az energiaszektorban – lehetővé tette a rezsicsökkenést, ami a magyar családok érdekeit szolgálja. Hozzátette: „Nem mindegy, hogy bármilyen nemzetközi konfliktus esetén az állam a maga teles erejével, hatalmával és tulajdonosi felelősségével áll a lakosság számára alapellátást nyújtó szolgáltatás mögött, vagy valakik ezt kizárólag üzleti érdekek alapján működtetik: ha van rajta profit, akkor működtetem, ha nincs, akkor nem működtetem.”

Fónagy János elmondta: „2002-ben közlekedési miniszterként mintegy 30 milliárd adóssággal adtam át a Magyar Államvasutakat az utódomnak. Ez az összeg 2010-re – tehát nyolc év alatt – 330 milliárd forintra növekedett úgy, hogy közben 103 milliárdért eladták a MÁV teherszállítási üzletágát. Arról nem is beszélve, hogy egy egységes államvasútból hatvan felé szétszedett, egymásnak számlázgató cégek lettek.”

A MÁV-Csoport adósságállományát az elmúlt tíz év alatt sikerült 50 milliárd forint alá csökkenti.

Az államtitkár kiemelte, ugyanakkor szükséges megválni olyan vagyonelemektől, amelyek közfeladatot nem látnak el, így állami tulajdonban tartásuk sem vagyonpolitikai, sem költséghatékonysági szempontból nem indokolt.

A 2015 óta működő Elektronikus Értékesítési Rendszerről elmondta, hogy költséghatékony, teljes körű transzparenciát biztosít, mindenki számára elérhető, ezért egy rendkívül széleskörű versenyhelyzetet teremtő értékesítési rendszer. „Ma például az állami tulajdonban lévő ingatlanok értékesítése túlnyomórészt és meghatározóan ezen a rendszeren keresztül történik, tehát teljesen szabad, mindenki számára elérhető módon” – tette hozzá Fónagy János.

(NVTNM Kommunikáció)