Három magyar közlekedésfejlesztési nagyprojektet fogadott el az elmúlt hetekben az Európai Bizottság. A már zajló kivitelezési munkák eredményeként 21 kilométeren megerősítik és két elkerülővel bővítik a 62-es utat, korszerűsítik Vác vasútállomást és a csatlakozó vágányhálózatot, elkészül a GSM-R vasúti kommunikációs rendszer első üteme. A finanszírozási döntések több mint 67 milliárd forint uniós támogatást biztosítanak a 87,2 milliárd forint összköltségű beruházások számára.

A 62-es út 11,5 tonnás megerősítése javítja a közép-dunántúli régió megközelíthetőségét, a Pentele híd kihasználtságát, növeli a térség versenyképességét, elősegíti a fokozottabb gazdasági növekedést.

Az út környéki településeken élő mintegy 160 ezer ember közlekedési lehetőségei bővülnek, jó minőségű összeköttetés jön létre a két gazdasági központ, Székesfehérvár és Dunaújváros között.

A már átadott Perkáta és az épülő Seregélyes elkerülőknek köszönhetően a két, összesen 9 ezer lakosú nagyközségben napi 5-6 ezer járművel csökken az átmenő forgalom. A 29,5 milliárd forint összértékű beruházás még folyamatban lévő munkálatai a tervezett ütemezés szerint 2015 nyarára befejeződnek.

A nagyprojekt kedvező megítéléséhez nagyban hozzájárult, hogy a felújítandó szakaszon Magyarországon először alkalmazzák teljes főúti hosszban a helyszíni hideg remix eljárást. A korszerű, környezetbarát technológiának köszönhetően 100 százalékos újrahasznosítással, fele annyi munkaidővel készül el egy új úttal egyenértékű, de háromszor hosszabb élettartamú pálya.

A brüsszeli jóváhagyás még egy szempontból kiemelkedő siker: mintaprojektként fogadták el az uniós előírásoknak való megfelelés érdekében eddig csak más területeken használt önkéntes teljesítményértékelési eljárás környezetvédelmi engedélyezésre alkalmazását. Az elsőként magyar kezdeményezésre megerősített megoldás támogatottsága ígéretes fejlemény a hasonlóan előkészített további nagyprojektek jövője szempontjából is.

27,7 milliárd forint összköltséggel teljesen megújul a Magyarországon a negyedik legnagyobb utasforgalmat bonyolító Vác vasútállomás. A felvételi épületet eredeti szépségében állítják helyre, az állomási vágányokon túl további mintegy 17 kilométer vasúti pályát korszerűsítenek. A szolgáltatások vonzerejét növelik, a megközelíthetőséget javítják a beruházás keretében megépülő P+R és B+R parkolók, új peronok, aluljárok és liftek. A korszerű utastájékoztató rendszer és egy kormányablak létesítését is magába foglaló projekt 2015 végéig lezárul.

A GSM-R rendszer beszerzését és telepítését célzó nagyprojekt összesen 30 milliárd forint uniós és hazai támogatással valósul meg. A GSM technológián alapuló, vasúti vezeték nélküli kommunikációs hálózat a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, a szabványos hang alapú összeköttetéseket teszi lehetővé. A rendszert első ütemben 935 kilométeren építik ki a fő nemzetközi folyosók hazai szakaszain a jövő év végéig. A beruházás növeli a vasúti kommunikáció megbízhatóságát, még biztonságosabbá teszi az utazásokat, és új szolgáltatások (pl. az elektronikus jegykibocsátás) bevezetését alapozza meg.

Tasó László infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta: „A közlekedési nagyprojektek elfogadását nagyban segítette, hogy a hazai beruházók nyitottabbá váltak a műszaki újdonságokra, a fejlesztéspolitikai intézményrendszer európai szinten is úttörő megoldásokkal él az eljárásrend ésszerűsítésében. A lendületes előkészítés és hatékony végrehajtás alapvető elvárás az uniós támogatásokért folyó, egyre élesedő nemzetközi versenyben. A szigetszerű fejlesztések ideje lejárt, a közlekedésben is az átfogó rendszerszemléletnek kell teret nyernie a lehető legeredményesebb forráslehívás érdekében.”

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)