A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium törvénymódosítási kezdeményezése a jogalkalmazás megkönnyítése érdekében önálló törvényben javasolja szabályozni a vasúttól eltérő kötöttpályás rendszerek működtetését.

A vasúti törvény az adminisztrációs terhek mérséklése céljából változhat: egyebek mellett megszűnhet a pályavasúti engedély. Az iparvágányok a vasúti árufuvarozás térnyerését szolgálva mentesülhetnek a szigorúbb uniós követelmények betartatása alól.

A kormány legutóbbi ülésén hagyta jóvá a fejlesztési tárca vasúti törvényt módosító javaslatának parlamenti benyújtását. A tervezetet az Országgyűlés még a tavaszi ülésszakon elfogadhatja.

Alapvető változás, hogy külön törvénybe kerülnek azok a kötöttpályás rendszerek, amelyekről eddig a vasúti törvény rendelkezett, így például a trolibusz kötött pályájának engedélyezése vagy a sífelvonók, a sikló, a libegő és a kötélpálya is. Ezeken jórészt indokolatlan számon kérni a nagyvasutakra meghatározott hazai és uniós követelményeket, üzembe helyezésük és működtetésük így átláthatóbb jogszabályi feltételek mellett történhet meg a jövőben. Az önálló törvény megszületése lehetőséget ad keretszabályok megalkotására az eddig mindenféle – így pl. biztonsági – előírásokat nélkülöző kedvtelési-turisztikai célú kötöttpályás eszközökre (pl. kézihajtány) is.

Megszűnhet a pályahálózat-működtető számára létrehozott pályavasúti engedély, de ez nem jelent kockázatot, mert a szükséges ellenőrzések a vasútbiztonsági engedélyezés során elvégezhetőek lesznek. A változással az országos, önkormányzati és más pályahálózat-működtetők adminisztratív és pénzügyi terhei csökkennek.

A módosító javaslat a törvény fogalomrendszerét úgy vizsgálja felül, olyan logika szerint csoportosítja át a meghatározásokat, hogy ezzel megkönnyítse a későbbiekben várható uniós szabályozás (negyedik vasúti csomag) átültetését. A tervezet szerint a vasúti munkavállalókkal kapcsolatos szabályozás nem változik.

A törvénymódosítás alkalmat ad az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló irányelv egyes előírásainak átültetésére is. A jogharmonizáció a tervezet elfogadásával a magyar vasúti hagyományok fenntartása, a bevált hazai gyakorlatok továbbélése mellett valósulhat meg az ágazat versenyképességének fenntartása és növekedése, sikeres fejlődése érdekében. Magyarország a közösségi rendelkezésekben könnyítésként lehetővé tett mentességek teljes körével élhet. Így egyebek mellett kivonhatja az uniós irányelv hatálya alól a nem fő tevékenységként vasúti áruszállítást végző, magántulajdonú ipari létesítmények területén lévő mellékvágányokat és vonalakat. Az iparvágányok egyszerűbb és olcsóbb fenntartása és működtetése elősegítheti a vasúti teherszállítás elterjedését – ismertette a törvénymódosító javaslatot Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium)