A közlekedésbiztonság növelését, a nemzeti útvagyon védelmét és a fuvarozók versenyegyenlőségét előmozdító Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM rendszer) objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja 2017. szeptember 19-én indul el.

A túlterhelt járművek fokozott baleseti kockázatot hordoznak, hatványozottan nagyobb mértékben amortizálják az utakat. A szabályellenesen túlterhelt fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) célja, hogy minden korábbi eljáráshoz képest eredményesebben, akár megállítás nélkül segítsen kiszűrni a szabálysértőket a forgalomból. Bevezetése újabb kötelezettséggel nem jár az érintett vállalkozások számára, az ellenőrzési hatékonyság azonban az eddigi 2 százalékról 50 százalék fölé nő.

A TSM keretében az elmúlt hónapokban az ország 89 pontján alakítottak ki mérőhelyeket. A mérési pontokon telepített, útba süllyesztett érzékelők a járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni. Az útburkolati munkálatok során az érintett útszakasz állapotától függően az út kopórétegének cseréje mellett sok helyütt szükség volt a mélyebb rétegek megerősítésére is. A kivitelezők ezután süllyesztették be a mérőeszközöket az úttestbe, szerelték be a kamerákat és a kiegészítő berendezéseket. A munkálatok egyetlen kivétellel mindenütt befejeződtek, a közlekedőknek csak az ácsi helyszínen kell még egy-két napig tartó forgalomkorlátozásra számítaniuk szeptember végén.

A TSM előszűrő funkcionalitással 2017. március 31-án kezdett működni. Azóta a mért adatok alapján kiterelik a forgalomból a túlterhelt járművet, és a bírságot újabb, mobileszközös mérés után a helyszínen kiszabják a közúti ellenőrök. A rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága 2017. szeptember 19-én indul el. A mérőhelyek hitelesítésük ütemében az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. A felkészülési időszakban bírsághatározatokat nem, csak figyelmeztető határozatot küldenek a szabályszegő jármű üzembentartójának.

(Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztály)